Sprawdzenie auta przed kupnem
Inspekcja pojazdu przed zakupem - na co zwrócić uwagę?

Weryfikacja auta przed kupnem

Zanim zdecydujesz się na zakup pojazdu, warto sprawdzić jego faktyczny stan techniczny. Dzięki weryfikacji pojazdu przed zakupem, unikniesz niepotrzebnych kosztów związanych z naprawami, a także zyskasz pewność, że kupujesz pojazd w dobrym stanie technicznym. Właśnie dlatego ZET-CAR oferuje swoim klientom weryfikację pojazdu przed zakupem, dzięki której masz pewność, że nabywasz pojazd w pełni sprawny technicznie.

Co sprawdzamy podczas oględzin pojazdów? - ZET-CAR | Inspekcja pojazdu przed zakupem
Co sprawdzamy podczas oględzin pojazdów? - ZET-CAR | Inspekcja pojazdu przed zakupem
Co sprawdzamy podczas oględzin pojazdów? - ZET-CAR | Inspekcja pojazdu przed zakupem

Sprawdzenie auta przed kupnem - na co zwracamy uwagę

Specjalizujemy się w usługach weryfikacji aut przed kupnem, które pozwalają naszym klientom na dokładne poznanie stanu technicznego pojazdu oraz jego historii. Sprawdzenie auta przed zakupem jest niezwykle ważnym krokiem, który pozwala uniknąć ewentualnych kosztownych napraw oraz niespodziewanych problemów. Pokrótce przedstawiamy najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas weryfikacji stanu pojazdu, a także opisujemy zakres naszych usług, który obejmuje m.in. weryfikację historii pojazdu, dokładne badanie stanu technicznego i blacharsko-lakierniczego czy sprawdzenie dokumentacji. Dzięki naszym usługom, nasi klienci mają pewność, że dokonują świadomego wyboru, a kupowane przez nich auto jest w jak najlepszym stanie technicznym.

Co sprawdzamy podczas oględzin pojazdów? - ZET-CAR | Inspekcja pojazdu przed zakupem

Sprawdzenie samochodu - Karoseria

Miło zobaczyć błyszczący lakier na naszym nowym samochodzie, prawda? Oczywiście, ale stanem powłoki lakierniczej zajmiemy się później. Pojazd przede wszystkim musi być bezpieczny, a jego stan techniczny nie powinien zagrażać naszemu bezpieczeństwu. W efekcie szczegółowe oględziny zaczynamy od istotnych elementów konstrukcyjnych, nośnych, czyli tych które mają bezpośrednie przełożenie na ryzyko utraty zdrowia.

Zarówno pod maską, jak i po otworzeniu klapy bagażnika czy drzwi sprawdzamy wszystkie widoczne elementy typu podłużnice, kielichy, wzmocnienia, ściany grodziowe. Wszelkie wnęki, słupki weryfikujemy zarówno organoleptycznie, jak i przy użyciu miernika grubości powłoki lakierniczej. Analizowana jest potencjalna wymiana poszyć, drzwi, błotników czy ślady ponownej próby ustawienia szczelin, która nie zawsze się powiedzie. Tutaj przechodzimy już do aspektów bardziej wizualnych, aczkolwiek często wpływających na stan naszego portfela. Pierwotne reperowanie poszczególnych elementów wykonane w sposób nieprofesjonalny, skutkuje koniecznością drogich napraw. Mamy tu na myśli choćby występowanie korozji, pęknięć, szpachli, łuszczącego się lakieru. Szczegółowo sprawdzamy szczeliny (spasowanie elementów), strukturę lakieru, linię łączenia naprawianej i fabrycznej części nadwozia. Odcień jest jednym ze wskaźników do oceny przeszłości powypadkowej pojazdu. Ważna jest prawidłowa kwalifikacja powodów wymiany. Przykładowo, zastąpienie drzwi z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku szkody parkingowej elementem zamienny (pozornie identycznym) może zostać błędnie zinterpretowane, jako poważna szkoda.

Podobne zjawisko można zaobserwować podczas porównywania elementów lakierowanych wykonanych z różnych materiałów. Dlatego tak ważne jest doświadczenie i szerokie spektrum oceny wizualnej nadwozia, które nie może być poprawnie zweryfikowane wyłącznie za pomocą miernika powłoki lakierniczej. Analiza powinna być dokonana w ujęciu całościowym, począwszy od sprawdzenia rocznika, stanu reflektorów, osłon, przewodów, elementów wygłuszenia, aż po uszczelki, czy innych niewyszczególnionych elementów. Zwracamy uwagę, że wysokiej klasy specjaliści w dziedzinie blacharsko-lakierniczej są w stanie przygotować lakier "pod miernik", w efekcie nawet poważnie uszkodzony samochód nie zostanie poprawnie sklasyfikowany przez osobę, która swojej oceny będzie dokonywać wyłącznie na podstawie badania z wykorzystaniem miernika powłoki lakierniczej.

Przejdźmy do znaczenia użycia miernika powłoki lakierniczej. Niewątpliwie jest on niezbędny podczas profesjonalnej diagnostyki jako uzupełnienie wzrokowej oceny. Przypisuje się mu duże znaczenie podczas pogorszonych warunków pogodowych, aczkolwiek nawet wtedy korzystamy z wysokiej jakości urządzeń oświetlających. Wyłącznie dobrej jakości sprzęt wyposażony w sondę pomiarową zakończoną ,,kulką”, która jednocześnie daje nam możliwość pomiaru na różnych rodzajach powierzchni, stanowi gwarancję poprawnie wykonanej usługi. Dodamy, iż korzystamy z oferty polskiego producenta, który może zawieść jedynie wtedy, gdy rozładują się akumulatory, ale nie martwcie się bo zawsze mamy przy sobie zapasowe:)

Oględziny karoserii obejmują również szyby, zderzaki, reflektory, lusterka, opony, felgi, hamulce, itd. Czy odmienny rok produkcji na przedniej szybie w odniesieniu do pozostałych daje nam poważny argument do doszukiwania się większego uszkodzenia? W zdecydowanej większości nie, ponieważ jak przypuszczamy część z Was doświadczyła uszkodzeń spowodowanych uderzeniem kamyka spod kół innego pojazdu w trakcie poruszania się autostradą, czy przypadkowym osunięciem się ramienia wycieraczki podczas jej wymiany. Mają tu znaczenie inne aspekty, takie jak jakość wykonanej naprawy, w tym sprawność czujnika deszczu, jak szyba została wklejona, czy nie widać śladów przeciekania wody, itp. Ponadto nie bez znaczenia jest fakt występowania uszkodzeń w omawianym elemencie. Bardzo często jest on a-termiczny, posiada miejsce na czujnik deszczu, zmierzchu czy kontrolujący odległość, stąd w efekcie wadliwości kosztuje o wiele więcej niż przeznaczycie państwo na skorzystanie z naszych usług. Oczywiście pozostałe szyby również są weryfikowane, w tym pod kątem sprawności w podnoszeniu i opuszczaniu.

Opony to jedyny element styku pojazdu z podłożem podczas prowadzenia. Paradoksalnie, tylko ich niewielka część ma w danym momencie kluczowy wpływ na charakter prowadzenia podczas hamowania awaryjnego. Wnikliwej weryfikacji podlegają tarcze, klocki, bębny, itp., gdyż to właśnie one oddziałują na właściwości hamujące pojazdu.

Zalecamy, aby dalszą i w pełni szczegółową kontrolę odbyć na stacji kontroli pojazdów. W takcie diagnostyki jesteśmy w stanie wnikliwiej zweryfikować przeszłość powypadkową. Elementy możliwe do skontrolowania od spodu mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo samochodu. Korozja stanowi istotny aspekt świadczący o źle wykonanej naprawie, uszkodzeniu podczas wypadku lub fabrycznym braku konserwacji (tutaj w szczególności mówimy o pojazdach azjatyckich). Najbardziej narażone na rdzę są te pojazdy, które musiały pokonać drogę morską. Podczas kontroli na stacji diagnostycznej niejednokroć okazuje się, że pojazd niestety nie spełnia warunków bezpiecznego środa transportu. Kolejno zachęcamy do dalszej lektury, na temat celowości diagnostyki komputerowej, która została opisana niżej.

Podsumowując, poszczególne składowe pozwalają w pełni ocenić kondycję blacharsko-lakierniczą oglądanego egzemplarza.

Weryfikacja stanu pojazdu - Mechanika

Miło jest słyszeć, gdy silnik cyka jak najlepszej jakości szwajcarski zegarek, jednak to tylko jeden z puzzli wpływających na obraz stanu technicznego pojazdu.

Podczas oględzin silnika zarówno tych wizualnych jak i „na słuch”, jesteśmy w stanie zweryfikować wycieki, prace we wszystkich cylindrach (wypadanie zapłonu), nieszczelności w układzie dolotowym, układzie wydechowym (jego dalsza weryfikacja może zostać dokonana podczas oględzin od spodu zgodnie z wybraną opcją usługi). Poziom i wstępna ocena jakości płynów stanowi wskaźnik częstotliwości, a także jakości serwisowania pojazdu. Nie bez znaczenia jest możliwość zajrzenia pod korek wlewu oleju, którą daje nam część pojazdów.

Weryfikacja wnętrza pozwala na uzyskanie podstawowych informacji, jak stan poszczególnych elementów, przeszłość powypadkowa, nieszczelność uszczelek, niedrożność odpływów z szyberdachu, czy tak bardzo istotny aspekt jak wcześniejsze zalanie pojazdu. Nikt z nas nie chce poruszać się samochodem, który wcześniej próbował być łodzią. Niestety w opisanym przypadku koszty naprawy potrafią przewyższyć wartość samochodu

Podczas wnikliwej kontroli wnętrza sprawdzamy elementy, mające wpływ na bezpieczeństwo użytkowników, np. sprawność pasów bezpieczeństwa. Jako ciekawostkę dodamy, że w większości pojazdów nawet pasy bezpieczeństwa weryfikujemy zarówno z punktu mechanicznego jak i elektronicznie z wykorzystaniem diagnostyki komputerowej. Możliwości te uzależnione są od stopnia zaawansowania elektronicznego pojazdu.

Każdy element wyposażenia weryfikujemy fizycznie i manualnie, a w przypadku pakietu rozszerzonego także za pomocą diagnostyki komputerowej. Dodamy, że ZET-CAR pracuje na kilku sprzętach pochodzących od różnych producentów, w tym jedno z nich jest polskiej produkcji, które są regularnie aktualizowane.

Weryfikujemy przebiegi z wszystkich sterowników, które dostarczają taką informację - często oprócz sterownika silnika weryfikujemy takie moduły jak sprężarka klimatyzacji, układ ESP, elektroniczny hamulec postojowy, itp. Umożliwia to weryfikację faktycznego stanu informacji i zestawienia z tymi przekazywanymi przez sprzedawcę jako zachęta do zakupu. Zagłębiając się w otrzymane dane możemy zweryfikować archiwalne usterki wraz z przebiegami, częstotliwość serwisu, czy wykodowaną ze sterownika lampkę ,,check engine”, której jak wiemy nikt nie lubi oglądać. Dalej, oprócz bieżących parametrów, takich jak poszczególne podzespoły silnika, ciśnienie w klimatyzacji, błędy w synchronizacji wałków, odczytujemy zapisane informacje o przeszłości powypadkowej, w tym: aktywacja systemu poduszek powietrznych, dachowań, obróceń wokół własnej osi, czujników zderzeniowych z poszczególnych stron i wiele innych. W tym przypadku ogranicza nas tylko sterownik, który występuje w danym pojeździe, a dokładniej jakie informacje zapisuje i pozwala odczytać. Sprawdzamy także temperaturę i kierunki nawiewu zarówno fizycznie, jak i elektronicznie. W tym miejscu chcielibyśmy przywołać przypadki Volkswagena czy Audi, które często cechują się uszkodzonym układem sterowania kierunkiem i temperaturą rozprowadzanego powietrza. Jak już dobrnęliśmy do wskazanych marek i ogrzewania, zwracamy uwagę, że zdarzają się uszkodzenia mat grzewczych, które w skrajnych przypadkach prowadzić mogą do pożaru. Niewątpliwie nasza wygoda podczas podróży jest bardzo ważna, dlatego zależnie od stopnia elektroniki foteli, a także kanap weryfikujemy działanie ogrzewania, wentylacji, funkcję regulowania czy masowania ciała.

Po dokonaniu weryfikacji wszystkich składowych szacujemy wstępny koszt przywrócenia sprawności układów, które uległy awarii w trakcje użytkowania.

Dokumenty / Historia pojazdu

Weryfikacja dokumentacji, a w szczególności zgodności numerów nadwozia z dowodem rejestracyjnym jest podstawową czynnością diagnostyczną. Należy sprawdzić czytelność, a także brak ingerencji w wybity numer nadwozia na elemencie trwałym. Zwracamy uwagę, że część pojazdów wyprodukowanych na rynek amerykański nie będzie posiadać tak ocechowanego nadwozia, a numer ten może znajdować się tylko na podszybiu pojazdu. Kolejno sprawdzamy zgodność numerów na tabliczce znamionowej. Kontrola faktur, wpisów w książce serwisowej i wszelkiej dokumentacji pozwalają stwierdzić, czy pojazd był prawidłowo serwisowany. Porównanie zapisów dokumentowych z tymi odczytanymi podczas diagnostyki komputerowej stanowi kolejny element diagnostyczny.

Na życzenie Klienta możemy dokonać szczegółowej analizy raportu zakupionego od firmy zewnętrznej po numerze VIN. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwość pozyskania niepełnych danych lub błędnych raportów. Niestety wystarczy w wyszukiwarce wpisać hasło „czyszczenie historii pojazdu” lub podobne, by przekonać się, że sam raport niekoniecznie będzie dla kupującego dobrym wyborem. Dlatego przestrzegamy, aby NIGDY nie podejmować decyzji o zakupie pojazdu tylko na podstawie otrzymanego raportu. Niewątpliwie często pomoże on w potencjalnym wyborze samochodu do skontrolowania, ale nie może stanowić podstawy do podjęcia decyzji o zakupie.

Co sprawdzamy podczas oględzin pojazdów? - ZET-CAR | Inspekcja pojazdu przed zakupem

Badanie komputerem diagnostycznym

Pełna diagnostyka komputerowa daje nam kolejną ogromną dawkę wiedzy o pojeździe. Na czym to polega? Samochód podłączany jest poprzez złącze diagnostyczne do urządzenia zewnętrznego. Po przeskanowaniu sterowników otrzymujemy informacje o wszystkich aktualnych, a także archiwalnych błędach jednostek sterujących. Ponadto zweryfikowane zostają odczyty przebiegów, które niestety nie zawsze są adekwatne z tymi widocznymi na drogomierzu. Diagnostyka komputerowa umożliwia również pomiar parametrów bieżących takich jak: korekty na wtryskiwaczach, poziom sadzy w filtrze DPF, pozostała ilość dodatku do paliwa, czy zapisane przypadki zderzeń czołowych, bocznych dachowań, sprawność poduszek i wiele innych, których nie będziemy wymienić, by Państwa nie zanudzić.

Na co chcemy zwrócić Państwu uwagę? Dobrze jest wykonać takie badanie przed zakupem pojazdu aby w perspektywie czasu nie zaskoczyły nas ogromne wydatki związane z ukrytymi wadami czy chociażby cofniętym przebiegiem. Kupując pojazd powinniśmy być świadomi spodziewanego dodatkowego wkładu finansowego.

Zastanawiacie się pewnie, czy nie moglibyście dokonać takiej analizy samodzielnie? Wraz z rozwojem motoryzacji, a więc i możliwość diagnostycznych, poszerzyły się także umiejętności osób próbujących zataić niekorzystne informacje. Analiza otrzymanych wyników to już bardzo skomplikowana czynność. Wszystko należy łączyć w jedną całość, dlatego diagnostykę komputerową wraz z pełną analizą otrzymanych wyników powinna dokonać osoba, która posiada duże doświadczenie i wiedzę.

Innym argumentem przemawiającym za celowością diagnostyki komputerowej, na pewno przez wielu z Was spotkanym w praktyce, jest chociażby ukrywanie „lampki MIL”, która jest lepiej znana jako „check engine”. Oczywistym jest, że nikt nie lubi na wyświetlaczu choinki kontrolek, które świadczą o występowaniu problemu (awarii), na który należy zwrócić uwagę. Sprzedawcy, próbujący usilnie sprzedać pojazd bardzo często kasują takie informacje, co mamy możliwość zweryfikować właśnie podczas diagnostyki komputerowej. Pamiętajcie jednak, że samo podpięcie do komputera diagnostycznego nie jest ważne, a tak naprawdę prawidłowa analiza otrzymanych wyników. Najlepiej zaufajcie fachowcom w tej dziedzinie, aby niczego nie przeoczyć.

Badanie na stacji diagnostycznej

Kontrola zawieszenia na stacji diagnostycznej pozwala na sprawdzenie miejsc trudnodostępnych, których nie jesteśmy w stanie zweryfikować bez dostępności kanału. Ponadto wnikliwa diagnostyka umożliwia potwierdzenie braku przeszłości powypadkowej pojazdu. Dalej, nie bez znaczenia jest możliwość kontroli najważniejszych podzespołów pojazdu.

Podczas kontroli w pierwszej kolejności dokonywany jest pomiar na urządzeniach pomiarowych, by po zebraniu i analizie wyników przejść do dalszej części, a mianowicie sprawdzenia samochodu od spodu. Podczas wizyty na SKP weryfikujemy stopnień przylegania (test amortyzatorów), skuteczność hamulców, uślizg boczny (geometrię), luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym, wycieki czy kompletność układu wydechowego i co najważniejsze stopień korozji podwozia. Parametry te pozwalają na ocenę stopnia zużycia pojazdu, w tym wskażą konieczne naprawy. Przede wszystkim ocenimy czy pojazd jest bezpieczny dla nas i naszych pasażerów.

Dlaczego należy zaufać ZET-CAR? Podkreślimy, że ocena stanu pojazdu od spodu nie należy do łatwych czynności. Podczas kontroli trzeba zajrzeć w miejsca trudnodostępne, ocenić zużycie elementów, w tym pod kątem występowania korozji. Doskonale wiemy, które elementy, w jakich miejscach i w jakich pojazdach lubią dawać ogniska rdzy. Wiemy czego szukać i gdzie.

Dlaczego warto? Bardzo ważne jest aby dokonać kontroli na stacji diagnostycznej jeszcze przed zakupem pojazdu, dzięki czemu nasz portfel nie zostanie niespodziewanie uszczuplony przez wydatki na usterki, które zostały ukryte lub nieuwidocznione. Zdarzają się na rynku pojazdy składane z kilku egzemplarzy, co można zweryfikować dopiero podczas kontroli na stacji diagnostycznej. Oczywistym jest, że raczej nikt nie chciałby stać się posiadaczem takiego egzemplarza.

Oględziny pojazdów ZET-CAR - weryfikacja samochodów przed zakupem

Podstawowe informacje wraz z historią pojazdu

Historia pojazdu weryfikowana jest w oparciu o dokumentację udostępnioną przez sprzedawcę z odnotowaniem ewentualnych braków. Na życzenie Klienta dokonujemy szczegółowej analizy po numerze VIN. Analiza dokumentacji wbrew pozorom jest bardzo ważnym punktem weryfikacji stanu faktycznego pojazdu.

Stan lakieru oraz karoserii

Każdy element analizujemy z należytą wnikliwością. Skupiamy się nie tylko na brakach blacharsko-lakierniczych widocznych na pierwszy rzut oka, typu rysy, otarcia, wgniecenia, ale szczególnie zwracamy uwagę na te najdrobniejsze mankamenty, które w przyszłości mogą stać się większym problemem. Wszystko uwzględniamy w dokumentacji zdjęciowej. Przywiązujemy dużą uwagę do szerokości szczelin pomiędzy elementami. Jest to jeden z etapów pozwalający na zbadanie historii wypadkowej pojazdu czy weryfikację, które elementy uległy wymianie/naprawie.

Opony i felgi

Ocena kół i opon pozwala na weryfikację, czy w najbliższej przyszłości będzie wymagany wkład finansowy. Opony to elementy, które okresowo należy wymieniać, gdyż odpowiadają za bezpieczeństwo. Zdarza się jednak, że sprzedawcy zbywają pojazdy na oponach, które nie nadają się do jazdy. To jeden z punktów pozwalający na obniżenie ceny. Uszkodzone felgi w postaci otarć, również mogą być czynnikiem pozwalającym na uzyskanie korzystniejszej ceny.

Szyby

Podczas weryfikacji analizujemy oryginalność i stan szyb. Jeśli doszło do ich wymiany, sprawdzamy poprawność naprawy. Brak oryginalnych szyb, może sugerować przeszłość wypadkową pojazdu.

Silnik

Sprawdzamy pracę silnika, w tym wycieki, czy stan płynów eksploatacyjnych, takich jak olej, płyn chłodniczy, płyn hamulcowy, płyn wspomagania. Dokonujemy analizy pracy silnika, sprawdzając jego rozruch i pracę w trakcie jazdy. Weryfikujemy także stan akumulatora. Oceniamy, czy stopień zużycia silnika odpowiada przebiegowi. Analizujemy ewentualne uszkodzenia czy naprawy.

Wnętrze oraz wyposażenie

Sprawdzamy wyposażenie pojazdu. Stan wnętrza dużo mówi o sposobie eksploatacji samochodu. Kompleksowo weryfikujemy działanie elementów sterowanych elektrycznie, takich jak szyby, lusterka, fotele, czujniki, itp. Na tym etapie często okazuje się, że część wyposażenia nie działa prawidłowo, co stanowi idealny argument do negocjacji ceny.

Oświetlenie

Weryfikujemy oryginalność lamp. Często zdarza się, że poprzedni właściciele dokonują wymiany oryginalnego oświetlenia, co może negatywnie wpływać na wartość rynkową pojazdu. Ponadto weryfikujemy ich stan w wyniku eksploatacji.

Jazda próbna

Jazda próbna to bardzo ważny etap weryfikacji stanu faktycznego pojazdu. Pozwala on na zbadanie właściwości jezdnych samochodu, w tym zbieżności, elementów eksploatacyjnych, zawieszenia, stanu hamulców, sprzęgła czy innych systemów fabrycznych takich jak czujniki parkowania, deszczu, tempomat, itp.

Dokumentacja zdjęciowa

Podczas weryfikacji pojazdu dokonujemy skrupulatnej dokumentacji zdjęciowej, co pozwala na przedstawienie Klientowi rzetelnego raportu. Wszelkie braki rejestrowane są za pośrednictwem fotografii, a czasem krótkich filmów (w zależności od potrzeby).

Sprawdzenie stanu samochodu przed zakupem z Zet-Car

Skontaktuj się z nami już dziś i przekonaj się, jak dokładnie i rzetelnie weryfikujemy pojazdy przed zakupem. Dzięki naszym usługom unikniesz niepotrzebnych kosztów oraz zyskasz pewność, że kupujesz pojazd w dobrym stanie technicznym. Jesteśmy profesjonalistami na rynku usług diagnostycznych i zapewniamy pełne zadowolenie naszych klientów. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług weryfikacji aut przed kupnem i kontaktu poprzez formularz kontaktowy.